måndag 2 december 2013

Tillvaron enligt Facebook

den 24 oktober
Idag fick jag också träffa sjölejonet på jobbet. Daniel rensade nyfångad fisk utanför restaurangens köksingång och kastade resterna till stamgästen. Två helikoptrar landade på udden för ett lunchbesök, thailändskan kom in med en stor nyfångad bläckfisk som hon skulle marinera. Själv konstanterade bagerskan att jästen var flera år gammal så bakverken blev lika stenklumpar. Ny jäst imorgon och nya äventyr på den unika, lilla fiskerestaurangen.
 — i/på Fleur's Place

Foto: Idag fick jag också träffa sjölejonet på jobbet.Daniel rensade nyfångad fisk utanför restaurangens köksingång och kastade resterna till stamgästen. Två helikoptrar landade på udden för ett lunchbesök, thailändskan kom in med en stor nyfångad bläckfisk som hon skulle marinera. Själv konstanterade bagerskan att jästen var flera år gammal så bakverken blev lika stenklumpar. Ny jäst imorgon och nya äventyr på den unika, lilla fiskerestaurangen.


den 24 oktober
En varm, torr nordlig vind blåste in under kvällen och gav oss ett fantastisk torka-massa-tvätt-fascinerande-snabbt-väder. Vardagsnjutning. — i/på 80 Aln Street, Oamaru 

Foto


Foto


Foto


den 28 oktober
Vi tittar på "Narnia - Caspian & skeppet i gryningen". Barnen utbrister plötsligt: Titta, titta!! Det där är på stranden nere i Moeraki!

En scen är inspelad på stranden strax söder om vårt hus i Oamaru. Coolt.

Foto: Vi tittar på "Narnia - Caspian & skeppet i gryningen". Barnen utbrister plötsligt: Titta, titta!! Det där är på stranden nere i Moeraki!

En scen är inspelad på stranden strax söder om vårt hus i Oamaru. Coolt.


den 3 november
Njuter av att det fortfarande är ljust ute när barnen lägger sig halv nio.
Försommar, välkommen!

den 4 november
Blev snopet nog av med en enorm möjlighet som skulle öppnat den dörr vi länge knackat på. Övar mig nu, efter några tårar, på att vara tacksam för det jag har.
Mat för dagen, ett tryggt hem, samvaro med de jag älskar mest och som låter mig få vara jag.
Det är ju bara bäst! Resten är ju bara jordiska ting.


den 8 november

Going to Wanaka and auntie R for the weekend to see how our one year old tree is doing.

Foto

Foto


Foto

den 9 november
När landskapet färgas gyllene av solen som sänker sig bakom snöklädda bergstoppar och nordanvinden sveper varm över den ljumma stenhällen där jag sitter bredvid min bästis och summerar dagen - då är det gott att leva! — med Ingrid Hoelstad i Wanaka, New Zealand.

den 11 november
Idag har vi druckit espressokaffe och ätit svenska pepparkakor mitt i det snöbeklädda Alplandskapet, fått eggs benedict från nylagda ägg till frukost, grävt ner döda kaninungar på en kulle, fått VG i crawl och kokat rabarberkräm. En måndag i Otago.

den 19 november
Jag fick en föreläsning av 8-åringen på sängkanten ikväll. Dagens budskap kom tillbaka i förädlad form. Jag fick veta att man aldrig ska ge upp! Och att man ska glädjas redan över de första två målen även om det var det tredje som avgjorde matchen. För utan de första två hade det tredje endast varit det första. Allt enligt Zlatan vb av en fotbollsbiten yngling.

Tidigare idag fick vi anledning att korka upp champagneflaskan vi inte förstod när vi skulle öppna då vi fick den. Vi gav helt enkelt inte upp och ikväll övar vi på att fira!


den 19 november
Nu ringer P4 Örebro till oss i kvällsfåtöljen på Nya Zeeland. Ola går nog alldeles strax rakt ut i etern! Knasroligt!


den 19 november
Nu ringer dom! Hihi.
Teknikens under. Radio Örebro ringer till en liten mobiltelefon på undersidan klotet. Vår.
Direktsändning.


den 21 november
På led inför lägerskola. Skapligt pirrig kille sist i ledet!
Foto

den 21 november
"Ja, lunchlådan och vattenflaskan ligger i ryggsäcken! Allt är medpackat"
Foto

den 22 november
Bygger upp en bageriverksamhet för att serva tre restauranger med bröd och skapar ett nytt café med mannen i mitt liv i tomma lokaler - i ett gammalt sädesmagasin. Har onekligen användning av våra idéfyllda huvuden och vår rutin på problemlösning. Rätt folk på rätt plats?
Loan & Merc i Gamla Stan i Oamaru

Kreativa cafélokaler

Grannen är cykeluthyrare


Utsikt från restaurangköket

den 23 november
Min blomma för dagen!

The coffees are flowing @ Housekeepers Design

Foto: The coffees are flowing @ Housekeepers Design'

den 24 november
I made those... So much fun! :)
Lunch at housekeepers...
Foto: Lunch at housekeepers.....

den 23 november
"Jag tror på oregelbundna vanor och flexibla människor"
Bästa citatet idag. 


den 24 november
Folk börjar gå i flipflops och sommarlovet närmar sig för barnen. Och idag sattes julpyntet upp längs huvudgatan i staden. Vinterklädda Coca-Colafärgade tomtar, glittrande bjällror, glimmande girlanger och skuttande renar i snön.

Jag kommer nog aldrig lyckas anamma julstämningsförsöken mitt i sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar