lördag 26 april 2014

A MumBaker's Diary

den 3 januari 2014 
"Tack mamma för att du tvättar och tar hand om min smuts och lort så allt blir rent"
Åh.


den 3 januari 2014 
Sonen berättar på väg hem efter badhusbesöket, inför vilket han och systern packat väskorna själva:
"Jag tog fel handduk - jag fick bara med mig en sån där liten fothandduk, så det var lite svårt att torka sig!"

På sängkanten frågade jag om han hade hängt upp sina badkläder. Inte. Mutad med ett "Snälla mamma kan du...." hängde jag upp badbrallorna och - badrumsmattan!

den 8 januari 2014 
Sovdags för bagerskor.
Lunchdags för svenskar.

den 19 januari 2014 
Dottern spelar gitarr och sjunger på sitt rum, sonen pumpar på stereon på sitt och mannen skrapar färskpotatis och skramlar med grytor i köket. Ljuv musik i mitt hem alltihop.

den 31 januari 2014 
Nöjd.
Bara en sån sak.
Det var jag inte innan jag sprang min runda.
Billig terapi.


den 3 februari 2014 
Jag önskar så att jag hade nåt sånt där fantastiskt fint att skriva som alla klickar "Gilla" på bara för att de blir så glada över att läsa det. Typ att jag har ett förhållande, har förlovat mig eller varför inte att jag är gravid?? Jag har dock passerat alla de där faserna... och vill egentligen inte skriva dem igen.

Kan man få många som vill dela glädjen med mig över att jag är så lycklig för det och de jag har? Resultatet av den första pussen 5 juni 1995, förlovningen natten till den första aug 1996, vigseln i juli 1997 och barnen som gavs till oss på 2000-talet?

Det spelar mig egentligen ingen roll. Jag gillar det själv. Lycka i nuet.

den 14 februari 2014 
Har alla hjärtan hos mig. Vardagslycka.

Tänker på min kompis som, tillsammans med sin man, jobbade ett kvarts jordklot ifrån sina fem barn i ett år innan de hade råd med barnens flygbiljetterna till NZ. Nu är alla fem barn äntligen här och nu spelar våra söner fotboll ihop. Min kompis lärde mig: Lycka är att få natta sina barn. Varje kväll.



den 20 februari 2014 
Chocolate Eclairs - vilken spännande utmaning! Lyckades få till fluffiga dito idag. Har aldrig varken bakat eller ätit bakverket och blev lite darrig när jag ombads göra 160 stycken till ett bröllop på lördag. Phu.

den 25 februari 2014 
(Näe, nu har jag blivit en sån där som letar efter glasögonen och inte hittar dem för att jag inte ser något. Förlåt mamma för alla gånger vi skrattade åt dig)

den 26 februari 2014 
Sista dagen på jobbet imorgon.
Ville bara offentliggöra det någonstans.
Tack.



den 6 mars 2014 
Närmre en kram av min mamma än så här har jag inte varit på ett halvår. 
Imorgon ska vi få dricka Nya Zeeländskt kaffe ihop!

den 24 mars 2014 
9-åringen uppmanade mig med ett stort leende:
"Mamma, nu får du sluta att skämma bort mig!"

Underbar bekräftelse till en mamma som med jämna mellanrum känt sig klassiskt otillräcklig. Semestern har verkligen fyllt på både själsliga och kroppsliga förråd hos oss allihop.

den 21 april 2014 
Äter tryfflar som gjorts speciellt till oss. Barnen sover. Jag tar en till. Och en till. Njuter. Behöver inte lägga mig i tid.

1 kommentar:

  1. Hej! Irrade in på er blogg och blev så glad! Vilken historia! Är ni kvar på Nya Zeeland? Är ni kvar i Oamaru?
    Här hemma går min man och jag i valet och kvalet: lämna den trygghet som vi och våra barn har skapat här, eller följa våra hjärtan och återvända till vårt andra hemland (för min man sitt födelseland, för mig mitt andra hem sedan första besöket för 13 år sedan).
    Behöver läsa om andra som vågat följa drömmen, speciellt efter barn!
    /Lisa

    SvaraRadera